Skip to content

«E! True Utveksling Story»

9 mars, 2009

Dag to som blogger. Jeg tenkte at siden jeg skal på utveksling nå til høsten, så kan jeg jo fortelle litt om prosessen jeg har vært gjennom. Ikke bare for underholdningens skyld, men også for min egen skyld, for dette vil jeg huske🙂 For min del har dette vært en lang prosess som startet en varm sommerdag i Grimstad gjestehavn i juli 2008. Jeg har jo alltid (ja, i hvert fall siden 5 klasse) visst at jeg skal på utveksling i mitt andre år på videregående, og den sommerdagen satte jeg og pappa oss ned på akterdekket, smalt opp pc’en og begynte å søke hos AFS (vi hadde allerede gjort forhåndssøking på hvilken organisasjon jeg skulle reise med, og hadde fått mye hjelp av bekjente som har vært ute, ungdomsskolen og av pappaen til Snickers ikke minst🙂 ). Etter dette foregikk prosessen litt som slik:

Juli: Begynte på søknaden til AFS. Det stoppet litt opp for sommerferien kommer tross alt bare en gang i året.

August: Søknaden fortsatte for fullt! Utrolig mye tid gikk med til å prøve å gjøre søknaden ferdig fort, og være først ute for å komme til ønsket destinasjon🙂

September: Holdt fortsatt på med søknaden… Dere må nå ikke tro at det faktisk tar så lang tid å fylle ut denne søknaden (selv om mye detaljer skal med og det er vanskelig å gjøre ting så perfekt man ønsker alt skal være), men jeg er treg. Det skjer… I slutten av måneden fikk jeg også AFSbesøk hjem til meg, noe som resulterte i et 3 timer langt intervju. Det gikk bra og, det var utrolig hyggelig.

Oktober: Leverte inn full søknad, alt ferdig og alle var glade… Inntil jeg fikk et skummelt tynt brev fra AFS hvor det stod at de hadde mottatt min søknad om deltakelse på AFS programmet til USA, men at de mottok svært mange søknader som kun hadde USA som ønsket vertsland (altså, ingen ”back up land”). ”Du har foreløpig fått finalist status, da vi kan ennå ikke garantere at vi vil kunne tilby deg plass i USA for utreise høsten 2009”. Ukult, og jeg la meg den kvelden med en sykt stor klump i magen. Hva om jeg ikke kom med? Ja gutta, da skulle det blitt Mexico på meg🙂 Da vet dere det!

November: Venting.

Desember: Først I desember fikk jeg noe nytt fra AFS. Det var da et koselig brev hvor jeg ble invitert på julegløgg! Ja takk🙂 Jeg dro med William Iversen jeg, som er en multikunstner når det kommer til musikk. Gi han et instrument og jeg kan nærmest love deg at han smeller opp med en melodi og synger som en engel til. Dere kommer til å se han i fremtiden.

I juleferien traff jeg også en fantastisk hyggelig familie (LES: Mamma og pappa traff dem, jeg sov, men traff dem senere), the Bailey family fra Boston, Massachusetts. Etter litt tilfeldig snikksnakk nevnte mamma at jeg skulle på utveksling til høsten. På det tidspunktet visste vi ikke at jeg hadde fått plass på programmet ennå, så mamma nevnte det også (flink til å småprate er hun, det skal hun ha!) Vet du hva mrs. Bailey sa? ”Oh does she want to live with us?” Mamma svarte sjokket: “Are you serious?” Mrs. Bailey sa som en selvfølge: ”Some things are meant to be… :)” Vi har jo snakket med dem senere også og fortalt at jeg fikk plass osv og det hele ble en smule vemodig, men jeg håper virkelig jeg får sjansen til å dra og besøke dem i fremtiden!

Januar: 1. Januar (egentlig 19. Desember, men da var jeg på juleferie i Karibien, slå den du) fikk jeg et stort og fyldig brev fra AFS hvor det stod ”Elisabeth er tatt ut som en av våre deltakere på AFS programmet til USA med avreise august 2009”! WOHOO! Pappa betalte første faktura (av fire) samme dag🙂 Takk pappa.

Februar: Trodde vi var i mål, og kunne senke skuldrene og bare vente, men den gang ei. En mail diltet inn hvor det stod at jeg må få en runde til med kikhostevaksine, ny TB-test (tuberkulose u/ vaksinen, for den har jeg jo) med et påfølgende røntgenbilde av brystkassen min for å forsikre seg om at jeg ikke har tuberkulose. Nei, USA krever ikke røntgenbilde av brystkassen for å få studievisum, men enkelte skoler krever det for i det hele tatt å vurdere å ta deg inn. Det skal ikke være lett. I tillegg fikk vi påminnelse om at jeg trenger nytt pass som er gyldig i år, neste år, og året etter at jeg har kommet hjem fra utvekslingen. Vi tar det siden…

Mars: Etter mye ingenting, så kom det mail fra AFS, yay🙂 Det stod at i løpet av uke 11 vil jeg få brukernavn og passord til en side (LES: ”På reisefot”, hehe søtt) laget for mitt kull med AFS’ere.

Videre vet jeg ikke hva som skjer enda, og jeg gleder meg utrolig mye! Ingen ting er sikkert og til nå har jeg heller ikke fått vertsfamilie eller stat, så alt er mulig!

More soon, Elisabeth

4 kommentarer leave one →
  1. Snickers permalink
    9 mars, 2009 20:14

    Daven døtte, fått med Christensen-slekta i bloggen allerede altså, ikke dårlig!
    For en inflytelse vi har😀

  2. Anine permalink
    9 mars, 2009 21:22

    Husker prosessen som det var i går vett:) dette kommer til å bli skikkelig koselig å følge med på!

    • 9 mars, 2009 21:37

      Hehe, ja skal gjøre så godt jeg kan med å oppdatere! Det er jo også så hyggelig når folk leser😀

Legg igjen en kommentar

