Skip to content

Pre-orienteringsleir sammendrag

27 april, 2009
tags: ,

Ja, edit på det med bilder og sånn, for det ble det rett og slett bare ikke tid til (kan muligens være jeg får tak i en av lederens bilder, hvilket hadde vært konge).

Men ja jeg kan jo egentlig begynne å fortelle om pre-orienteringen fra begynnelsen:

 

fredag (24.0409) begynte det hele med at jeg, i mot å gjøre en tjeneste for pappa med å «frakte» en chip inn til Aker Brygge, ble kjørt til jernbanestasjonen av en familievenn. Score; fordi bag’en min (LES: Sjøstjerna treningsbag. Den har plass til alt) var ganske fyldig for å si det sånn, og siden jeg tenkte jeg skulle være stor jente skippet jeg å ta med krykkene. Det endte jo ikke godt for navnet mitt kunne like så godt vært Bigfoot etter den lange reisen til godt bortgjemte Maridalen skole. Men ja, uansett, jeg kom til den store tavla på jernbanestjasjonen og så hele AFSgjengen, men stakk likesågodt innom Narvesen før jeg humpet meg bort til gjengen og meldte fra at jeg var her. Det var da jeg så henne; Dorthe. Jeg snek meg bort til henne og stelte meg ved siden av henne, og det tok henne ca 5 gode sekunder før hun merket noe og da var jeg så godt som oppå henne. Bra, Dorthe, bra…

Hele AFSgjengen dro til Maridalen skole, noe som tok en time ca med kollektivtransport. Øhm, så pakket vi ut. Så spiste vi middag men jeg husker ikke hva det var… og ellers hadde vi «issprekker» leker (Icebreakers). Så la flertallet seg rundt kl 11, for da var det tross alt leggetid.

 

Lørdag (25.04.09) var en greit hektisk dag. Siden vi hadde blitt delt inn i grupper dagen før, skulle disse gruppene være sammen resten av dagen. Min gruppe, gruppe 4, bestod av folk som skulle til USA og folk som skulle til Portugal. Vi snakket MYE. Det er nemlig mye vi må tenke på, vite og snakke om før vi reiser, og på denne leiren fikk jeg spørsmål og tanker i hodet jeg aldri hadde tenkt på før. Ja vi satt vel til sammen i 7-8 timer og snakket på lørdagen, skummelt mye av det var sammenhengende!

Vi hadde taco til middag, og så skjedde det noe sinnsykt. Hele gjengen ble innviet i noe som heter Albatross. Dette er en «sekt» hvor innvielsen foregår som følgende: Guttene får komme inn først og de blir satt på stoler i en oval rundt masse stearinlys med «kongen» på den ene enden. Etter dette ble jentene ført inn, fikk beskjed om å ta av skoe og sokker og satt på kne ved siden av guttene slik at vi fyllte ut «tomrommene» mellom dem. Guttene fikk to jenter hver som de flere ganger bøyde ned slik at jentene hadde hodet mot jorden. Så gikk kongen rundt og fotbefølte guttene (haha) og siden kom «jentene til kongen» og tilba jentenes føtter. Senere ble guttene matet av kongens jenter og de fikk saft og nonstop servert uten at de nesten trengte å bevege seg. Jentene fikk lov til å drikke saft og spise nonstop etter dem men de tok selv. Alt dette foregikk i stillhet unntatt at det kom noen «ommmmm» lyder og diverse hysje og kaninlyder.

På slutten evaluerte vi det, og det som virket som en mannsjåvinistisk sekt, var egentlig en kvinne- og jordtilbeende sekt. Mennene fikk mat først fordi de skulle sjekke om det var gift i maten og drikken og de ble servert det fordi de ikke kunne forsyne seg som de ville. Dette kunne jentene gjøre; vi kunne ha drukket så mye vi ville og spist så mye vi ville. Grunnen til at vi satt på knærne var fordi jorden er hellig for Albatrossene og derfor skulle kvinnen (som ble verdsatt mest) være nærmest. Greia med føttene er at det er det som er nærmest jorda, derfor skulle jentene ha av sko og sokker så det ble enda mer nærkontakt mens guttene skulle ha på skoene og den eneste veien til den hellige jorden var gjennom jentene. Ja. Dette skulle være et eksempel på en ny kultur som man kan møte, og at man må være åpen for det og sånn. Kult🙂

Så skrev vi et brev til oss selv som vi skal åpne på re-orienteringen når vi kommer hjem fra utvekslingen. Vi skulle skrive om hva tankene våre og slik, og jeg skrev hele 9 sider til sammen. Jadaa, og de fleste skrev på 1-2 sider. Det kan bli kjempegøy å lese når jeg kommer hjem🙂

Så la vi oss for vi var så sykt slitne og klokka var jo halv 2 ca.

 

Søndag (26.04.09) måtte gruppen min opp tidlig å lage frokost, men det var greit🙂 Så var det litt mer snakking, avslutting av brev til seg selv og pakking før foreldrene kom til foreldremøte (hvor de fikk vite alt vi fikk vite, bare på ca 2 timer i stedet for 48 liksom.) Så var det avsluttende leking (som det hadde foregått en del av hele helgen jadaaa, issprekkere vettu) som ble «wooshi wooshi» og «sherriff» eller «pang pang» som det ble kalt der og en molekyl lek som jeg lekte i 8. klasse🙂. Videre ble det mange «lykke til og farvel» og en god porsjon klemming. Det var trist men jeg skal love deg det var deilig å sove i egen seng den natta i stedet for på et hardt gymsalgulv.

 

Håper vi ses på re-orientering!

Lykke til, Elisabeth

 

                                                                                                                                                                                                  

Edit: Vi spiste spaghetti og kjøttsaus til middag på fredagen, og jeg glemte å nevne at natt til lørdag sov jeg mer eller mindre oppå Dorthe. Det var kos❤

26 kommentarer leave one →
  1. Dorthe permalink
    27 april, 2009 18:07

    heeey, det tok jo ikke så lang tid før jeg merka det da!

    • 27 april, 2009 18:39

      Minst 5 sek! :O

      • Dorthe permalink
        27 april, 2009 21:54

        hell NO! Tok ca. 2 sek til du stod helt inntil meg før jeg så det.
        Åhh, seriøøøst! Er så lenge til jeg ser dere igjen!😦 Jeg liker det ikke.

      • 27 april, 2009 22:08

        haha, jo du er sloow, og det tok lang tid!
        Men jaa, jeg vet😦 Men det jeg tenkte da var at jeg kan toge til Koppang i sommer!?😀 Mamma sa helt random i går at hvis jeg skal besøke deg så må jeg ta tog eller østerdalsekspressen alene🙂 haha OK, sa jeg. Lett.

  2. 27 april, 2009 18:16

    Så bra blogg du har, Elisabeth!

    Dette var en super helg, og selvfølgelig kommer jeg på reorienteringen. Gleder meg til å se igjen deg, og alle sammen, allerede. Og til å lese brevet til oss selv, selvfølgelig, blir nok utrolig morsomt. Men først og fremst gleder jeg meg enda mer til utvekslingsåret nå, til tross for nervøsiteten. Dette blir bra!🙂

    Stor klem fra meg!

    • 27 april, 2009 18:41

      Ja, du har jo noe HELT nytt å se frem til i Chile😀 Det blir kjempekult å høre hvordan deg går med deg der borte! Brevet blir også helt konge å lese hehe😀
      Gleder meg til å se deg igjen også! Lykke til😀 Klem❤

  3. 27 april, 2009 19:51

    Bra dere koste dere:)
    Albatrossgreia var litt creepy, men det gjorde virkelig intrykk!

  4. 27 april, 2009 19:54

    Så god du er til å skrive blogg!🙂
    Lykke til videre!! , siden jeg ikke fikk sagt det i går😛

  5. Dorthe permalink
    27 april, 2009 22:31

    ELISABETH! Det har jeg faen meg aldri tenkt på😀 Åh, det MÅ du gjøre. Det er bestemt. Done deal. Så kan du få le deg ihjel av hvor dødt det er her. JAJAJAJAJA😀

    • 27 april, 2009 22:32

      Hahaha, jepp I will🙂 Du kan forresten komme hit når du vil!
      Men uansett om det er dødt eller ikke, så blir det bra, for duuuu er der❤

  6. 27 april, 2009 22:31

    Vi hadde ogsaa Albatross «leken» paa vaar orientering. Det er mildt sagt litt merkelig, men ogsaa litt morsomt!
    Bra helgen ble en suksess, naar har du avreise? har du faatt familie enda? For ikke glemme, vet du hvor i USA du skal bo?🙂 *nyskjerrig* (mulig du har skrevet om det, men jeg har isaafall glemt det)

    • 27 april, 2009 22:36

      Haha ja, det er et sykt rituale, men utrolig kult når man finner ut den «egentlige meningen»! Jeg har avreise 12,13 eller 14 august, har ikke fått familie ennå, men trust me det finner du ut av! haha! Og jeg vet bare at jeg skal et sted på østkysten i uSA, mer enn det vet jeg ikke. Det er bra (og søtt) at du er nysgjerrig❤ Jeg liker forresten veldig godt å lese om deg og ditt i NZ! Du må oppdatere oftere heller enn å skrive en lang greie haha😀

  7. Dorthe permalink
    27 april, 2009 22:35

    Og jeg skal helt sikkert forbi Oslo i sommer, så vi kan jo avtale noe så kan jeg være i Oslo noen timer og møte deg😀

  8. Dorthe permalink
    27 april, 2009 22:59

    åååh, jeg blir jo helt gira her jeg😀
    Det MÅ vi få til. Jeg gleder meg vilt allerede!
    åååh🙂

    • 27 april, 2009 23:02

      Haha, ja men det er bra😀 Jeg gleder meg bare en hel drøss til sommeren jeg!
      Og såklart får vi det til. Det er jo bare 3 timer unna haha x)❤

      • Dorthe permalink
        27 april, 2009 23:07

        haha, 3 t ekke noe problem veit du!
        Vi får det til🙂
        < 3!

  9. Anne permalink
    28 april, 2009 14:45

    Så bra du skriver! Utrolig morsomt å lese😀
    Skal følge med på bloggen din : ))

    Vi sees da vi stikker til NY sammen da! ;D
    – anne

    • 28 april, 2009 14:46

      Hehe tusen takk, det er alltid koselig å få slik respons😀
      Gleder meg til å fly med deeg ^^

      H to tha UGS❤

  10. Anne permalink
    28 april, 2009 16:09

    gleder meg også : DD kommer til å ta av, wohoo!
    ❤ kleem!🙂

  11. 30 april, 2009 10:04

    Var veldig koselig å møte deg!! Lykke til neste år!😀
    Ikke la svineinfluensan stoppe deg😛

    • 30 april, 2009 13:20

      Haha skal ikke la noe stoppe meg i det hele tatt😀 tihi.
      Lykke til du og!❤

Legg igjen en kommentar

