Skip to content

Søknad om visum til USA

13 mai, 2009

US ambassade i Oslo; bilde fra WikipediaEn ny mail fra AFS-kontoret kom trillende inn i innboksen i dag, og det gjaldt (som kanskje jeg hintet en smule til i overskriften) søknad om visum til USA. Jeg har da fått et visumintervju hos den amerikanske ambassaden i regi av AFS (jada: alle dere som reiser med andre organisasjoner og må fikse visum og slikt selv: read it and WEEP fordi AFS ordner alt dette for oss bwahaha) den 4. juni.

 

Stor nok glede i seg selv det; det siste steget vi tar i prosessen før vi møtes igjen på Oslo Lufthavn, Gardemoen den 12.(?) august.

 

Det kjipe er jo at vi må fylle ut enda fler papirer, MEN dette er tross alt de siste papirene vi trenger å fylle ut i AFS sammenheng om jeg ikke tar helt feil🙂

Det er tre søknadsskjemaer jentene må fylle ut og fire søknadsskjemaer guttene må fylle ut (er det noen som vet hvorfor forresten?), men det ene av disse skjemaene fyller AFS ut for oss. Derfor skal vi fylle ut: Non-immigrant visa application DS-156 (passbilde skal limes på) og DS-158. Guttene skal i tillegg fylle ut DS-157. Vi må også ta en kopi av passet vårt. Dette skal sendes per post til AFSkontoret før 25. mai, samt et passbilde til som skal brukes til et ID-kort som hører til flybilletten vår.

Så; den 4. juni skal vi da på intervju på ambassaden. Dette er fordi at immigrasjonsmyndighetene i USA har bestemt at alle visumsøkere mellom 14 og 80 år skal stille til et personlig intervju (noe som er helt nødvendig for innvilgning av søknaden), så derfor så har alle 116 AFSere som skal til USA blitt delt ut i grupper på den 4. og 5. juni til å ha intervjuer på ambassaden (61 av dem den 4.). Jeg er i gruppe 1 den 4. og skal derfor møte opp på AFSkontoret kl 07:45 på morgenen. Tihi; men heldigvis kommer det masse godjenter i 10-tiden (Dorthe, Mari, Anne… ja du ser tegninga!) og da blir det stemning!

 

Etter dette inviterer den amerikanske ambassadøren, Mr. Benson K. Whitney, alle 116 USA AFSerne til en mottakelse på ambassaden 4. juni (ka-chingg, score på den) fra kl 13:00 til ca kl 15:00 fordi han er veldig engasjert i ungdomsutveksling🙂 Så koselig da! Jeg stiller lett opp.

 

Ellers må vi huske å ta med selve passet vårt (ikke en bildekopi) når vi skal ha intervju, og at passbildet vårt stemmer med kriteriene til et godkjent passbilde (hvit bakgrunn, se rett frem, hår ut av ansiktet, vise ørene med mindre håret dekker det, ikke briller som gir gjenskinn, ikke smile med tennene osv…), og passet vårt kan ikke gå ut tidligere enn desember ’10.

 

Siste innspurt nå, Elisabeth

————————————————————————————————————-

Forresten; Gratulerer til klassen min, 1STB, (og de andre ST-klassene) med siste geografiprøve i hele deres liv🙂 (Selvfølgelig; med mindre noen av dere velger å ta opp faget, eller gå videre inn i et yrke hvor man må drive med geografi…)

Uansett; HURRA!

8 kommentarer leave one →
  1. 14 mai, 2009 08:25

    Kor i Ohio er the city of Shelby? Eg skal heilt sør på grensen til West virginia.

    Åå, du (og andre som reiser med AFS er heldige) Eg har fått alle skjemaeene eg skal fylle ut og det er MANGE:/

    • 14 mai, 2009 08:30

      Shelby er opp i nord, nærmere grensa til Canada enn noe annet🙂 Ligger også ganske midt i mellom alle storbyene i Ohio så det er kult🙂
      Må dere søke selv og sånn?:/ Da synes jeg synd på deg!😦

  2. 14 mai, 2009 08:26

    Eg linker deg foresten😉

  3. 14 mai, 2009 09:57

    Skal til NY, så jeg ser deg nok mange ganger!🙂

  4. 17 mai, 2009 19:49

    Jeg gleder meg MASSe til å se dere igjen!
    Fikk ikke sagt hadet til folk i Maridalen, så blir kos å få se noen folk igjen🙂

    Vet du om svarskjemaet skal sendes inn med samme brev som visumsøknadsarkene?😀

    • 18 mai, 2009 09:11

      Vet ikke her og nå nei… Skole + trøtt = lite informasjon å melke for å si det på den måten.
      Blir hyggelig å se alle igjen + flere vi ikke har møtt før. Kan bli interesant!

Legg igjen en kommentar

