Skip to content

Gips

30 juni, 2009

Jeg tenkte at for dere som ikke har:

A) Vært like heldige som meg og fått gjennomgå ikke bare en, men to operasjoner på et år (på ankelen vel og merke.)

B) Sett på programmer som «Akutten», «Sykehuset» eller «Grey’s Anatomy»

C) Hatt gips

skal jeg være så snill og lage en bildeserie hvor du ser (i veldig røffe tak) hvordan et bytte av en gips foregår.

 

OBS: Bilder kan virke støtende med arr/sår med blåmerke på, sterkt hvitt skille, og en saks!

 ——————————————————————————————————————————————————————————-

Før gipsingFør gipsen ble tatt av. Jeg tok meg friheten til å tegne opp en linje de kunne følge så ikke autografene ble ødelagt og JA jeg har de her hjemme nå 🙂

gipsen er tatt avEtter at gipsen er tatt av og såret er blitt vasket. Foten har en gul-aktig farge grunnet en renseting de gjør før operasjonen (det går ikke vekk før huden skrubbes vekk). Tusjingen på leggen er det legen som har gjort for markering så de ikke skal ta feil fot under operasjonen…

skilleskille 2En fot med ugreit skille og litt bomullsrester som sitter på fordi jeg tok bilde før de vasket der gitt. Sorry for den. Men skille 😦

Når de gipser trengs teamworkNår de gipser på foten trengs det to (både for å ta på og av faktisk). Operasjonen jeg tok behøver en «støvel-gips», altså en gips som er formet som fot + legg når man står som går like høyt som en støvel. Jeg må ha den så stor fordi gipsen skal gå over leddet for å stoppe bevegelse og da er det nødvendig (tydeligvis… Det var det jeg ble fortalt).

Ferdig gipsGipsen er ferdig ganske raskt og de har også lagt inn to grønne «rør» så man kan bare «sage av» gipsen med en snor. Mye enklere enn å klippe den av eller sage den av med en støylagende sagliknende ting. Denne gipsen var den som var for trang, og jeg fikk en ny en som var litt bredere oppe og nede.

Og jo; den rutete greia utenpå gipsen er møbelbeskytter 🙂 Med denne skrapes ikke møbler etc. opp 🙂

 

Nå er jeg lei av gips og blir trist av å tenke på skille, MEN det ordner seg alltids. Neste (planlagte) operasjon er ikke før neste år når jeg er kommet hjem fra utvekslingen (ETTER SOMMEREN!). Da skal jeg også operere nesen. Som sagt før: Jeg er veteran.

 

Ikke vær sjalu, Elisabeth

11 kommentarer leave one →
  1. 30 juni, 2009 17:43

    hvorfor oppererte du ankelen:)?

    • 30 juni, 2009 20:50

      Fordi jeg er født med en skade hvor senen ligger feil rundt ankel-knokkelen 🙂

  2. 1 juli, 2009 13:16

    hei! linker deg til bloggen min jeg 🙂 har faktisk nettopp operert ankelen jeg også. så går med en stygg gips… lykke til i USA! 😀

  3. 1 juli, 2009 18:35

    ah, okei : ) jeg trodde kanskje det var en sene-strekk-skade eller no. har vært skadet (fra fotball) i snart 4 mnd, og det blir ikke bedre.. så ja

  4. 2 juli, 2009 01:17

    sv: skal til usa ja! 🙂 blir spennende det her!

  5. rikkeinorge permalink
    4 juli, 2009 01:37

    Jeg er missunnelig på det HERLIGE gips-skillet ditt!! Tror du at de vil ta på gips på benet mitt også så jeg også kan få sånt kuuuult skille eller? 😀 *lever i håpet* 😉

    • 4 juli, 2009 01:47

      Nei, det er nok forbeholdt de som ikke skal bo i Norge til neste år :/

  6. astridicanada permalink
    7 juli, 2009 19:45

    Haha, jeg likte at du fikk «møbelbeskytter» . 🙂

Legg igjen en kommentar

